Začít spolu
O PROGRAMU ZAČÍT SPOLU
Začít spolu je velmi propracovaný vzdělávací systém, který je vhodný pro každé dítě. Vychází z konstruktivistického pojetí vzdělávání, staví na humanistických a demokratických principech ve vzdělávání, při bezpodmínečném uplatňování pedagogického principu zaměřeného na dítě (pedocentrismus).
V ČR působí Začít spolu od roku 1994 a od roku 2004 je součástí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a dosahuje vynikajících výsledků.
Je zpracován na základě poznatků o fungování dětského mozku… (víte, že do věku 6let se utváří 85% osobnosti?)
K ČEMU VZDĚLÁVÁNÍ V PROGRAMU ZAČÍT SPOLU SMĚŘUJE, CO DÍTĚTI NABÍDNE:
- vše důležité pro to, aby se umělo vyrovnávat se současností i budoucností
- vyrovnávat se se změnami a přijímat je
- nést za svou volbu odpovědnost
- být tvořivé
- rozpoznávat problémy a řešit je
JAK TOHO DOSÁHNEME?
- podporujeme je v tvořivosti, učení, samostatnosti, zvídavosti
- známe dítě, jeho vývoj, slabé i silné stránky
- známe principy jeho vývoje
- podporujeme dítě s ohledem na jeho osobnost a zvláštnosti
- úzce komunikujeme a spolupracujeme s rodinou
- umíme dítěti nabídnout pestré činnosti
- vedeme děti prožitkem, neboť takto má trvalejší hodnotu
CO K TOMU VYUŽÍVÁME?
- zejména spolupráci s rodiči
- uvědomělé pedagogy, kteří se neustále vzdělávají
- podnětné prostředí
CÍLE A PRINCIPY PROGRAMU ZAČÍT SPOLU:
- Program usiluje o to, aby si děti samy budovaly základy pro postoje, znalosti a dovednosti důležité pro člověka, který se bude vyrovnávat s nároky a problémy současnosti i budoucnosti.
- Připravuje děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem.
- Vyzvedává, oceňuje a podporuje vývoj charakterových vlastností a rysů osobnosti, které budou moci uplatnit i v životě – odpovědnost, rozhodnost, cílevědomost.
- Podporuje zdravý, harmonický, psychický i tělesný vývoj dítěte.
- Děti jsou vnímány jako individuální osobnosti, účastnící se procesu výchovy a vzdělávání, jako aktivní subjekty
- Pedagogové využívají silných stránek dítěte pro motivaci a efektivní učení. Posilují slabé stránky dítěte k tomu, co dítě ještě nezná a nezvládá.
DĚTI JSOU PODPOROVÁNY V TĚCHTO SCHOPNOSTECH:
- přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnávat
- kriticky myslet a umět si vybírat, nést za svou volbu odpovědnost
- rozpoznávat problémy a řešit je
- být tvůrčí, mít představivost
- sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství
HLAVNÍ PRINCIPY PROGRAMU ZAČÍT SPOLU:
A) Prostředí třídy
- Prostor třídy je uspořádán tak, aby vznikla tzv. centra aktivity. Svou velikostí, umístěním a vybavením stimulují děti ke hře, činnostem a práci.
- Děti mají možnost uchýlit se do klidného koutku a neúčastnit se společných činností.
- Mají možnost uplatnit svou vlastní tvořivost a samostatně tak dojít k vlastnímu poznání, všemi smysly.
- Děti si mohou vybrat činnost, kterou zvládnou, materiál a pomůcky.
- Zároveň jsou vedeny k rozhodnosti, vytrvalosti a zodpovědnosti – setrváním v dané činnosti, dokončení práce a samostatným úklidem pomůcek.
- Děti řeší možné, vzniklé konflikty samostatně. Pedagog pouze přihlíží a na požádání dětí poradí jak konflikt řešit.V programu Začít spolu je individuální přístup realizován dvěma základními prostředky:
B) Individuální přístup ke každému dítěti
- pozorováním
- tematickým (projektovým) plánováním (vychází z potřeb a zájmů dětí, vyhovuje individuálním vzdělávacím potřebám a možnostem dětí)
Pozorování a plánování pak vytvářejí předpoklad k tomu, aby se individuální přístup projevil ve všech oblastech života třídy, v jejím uspořádání, vzhledu, v denním rozvrhu činností dětí, v nabídce materiálů, v přístupu k dětem a komunikaci s nimi, v hodnocení výsledků, ve spolupráci s rodinou. Jsou vytvářeny podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti.
Děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru. Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí, na jejich aktuální či aktuálně změněné potřeby.
C) Integrované učení hrou
Podstata integrovaného učení spočívá v tom, abychom spolu s dětmi ve školce vytvořili prostředí, kdy při jedné přirozené činnosti či hře, může dítě rozvíjet všechny své schopnosti, dovednosti a znalosti.
Cílem pak je, abychom umožnili dětem poznávat, že všechny jevy a věci jsou navzájem propojeny a tvoří jeden celek.
Obsah vzdělávání není rozdělen na jednotlivé výchovné složky s vědomím, že předškolní vzdělávání zasahuje vždy celou osobnost dítěte v jeho rozvoji.
D) Aktivní účast rodiny
Program Začít spolu vychází z předpokladu, že při výchově dítěte má rodina primární a nezastupitelnou roli.
Proto je důležité nabídnout rodinám dětí možnost spoluúčasti při výchově v MŠ a také je při ní povzbuzovat – přičemž podstatná část kontaktů mezi školou a rodinou bude neformálního charakteru. Spoluúčast rodičů v programu může probíhat mnoha způsoby. Jsou jimi například:
- spolupráce rodičů na tématech, třídních vzdělávacích plánech
- návštěvy doma například při potřebě adaptace
- tvorba individuálních plánů pro děti
- půjčovna knih a hraček
- pomoc při akcích pro děti (zahradní slavnost, karneval, výlet, sportovní den…)
- neformální setkávání na půdě MŠ
Celý program Začít spolu je koncipován na základě vzájemné tolerance, děti jsou vedeny ke zdravému životnímu stylu, odolnosti vůči stresům a zdraví škodlivým vlivům, které mohou vést ke zneužívání a závislosti na návykové látky.
POPIS A FORMY VZDĚLÁVÁNÍ
- Vzdělávání je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytnou, vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit.
- Specifickou formou představuje didakticky zacílená činnost, ve které pedagog s dítětem naplňuje konkrétní vzdělávací cíle formou záměrného i spontánního učení.
- Toto učení zakládáme na aktivní účasti dítěte, založené na smyslovém vnímání, prožitkovém a interaktivním učení, zpravidla ve skupinách a individuálně.
- Omezujeme učení předáváním hotových poznatků a slovních poučení.
- Všechny činnosti obsahují prvky hry a tvořivosti.
- Ve vzdělávání mimořádně nadaných, talentovaných dětí nabízíme další aktivity formou zájmových kroužků
- Individuálních vzdělávacích plánů využíváme také k rozvoji dětí s odkladem školní docházky
- Učitelky s dětmi pracují podle tematických plánů
- Ve vzdělávání dětí upřednostňujeme rozvíjení smyslového vnímání jako základu veškerého přirozeného poznávání a denně se věnujeme též prevenci vadné výslovnosti – zařazováním jazykových chvilek, rozvíjením komunikativních dovedností dětí.
- Z pedagogického hlediska jde o program pedocentrický – zaměřený na dítě a na vytvoření prostředí, které by pro něj bylo přirozené (tzv. neohrožující).
- Formy učení jsou založené na interaktivním procesu učitel – dítě, dítě – dítě, na prožitkovém a kooperativním učení s využitím všech dostupných pomůcek, které jsou k dispozici dětem tak, aby byly co nejméně závislé na pomoci dospělých.
- K tomuto učení je také přizpůsobeno prostředí jednotlivých tříd, které je motivující a zároveň respektující psychohygienické požadavky na osobnost dítěte. (tzv. neohrožující prostředí)
TEORETICKÁ VÝCHODISKA
Ve svých výchozích principech v sobě spojuje moderní poznatky pedagogické a psychologické vědy s osvědčenými vzdělávacími postupy, k nimiž se zejména evropská pedagogika dopracovala v průběhu svého vývoje:
- učení Komenského
- myšlenky a praktické zkušenosti reformní pedagogiky
- pedagogická koncepce Marie Montessori
- Daltonský plán
- John Dewey – představitel pragmatismu
- osobnostně rozvíjející model C. Rogerse
- poznatky o fungování mozku a procesech učení obsažených v dílech Piageta, Vygotského, Eriksona, Gardnera atp.
- V oblasti spolupráce s rodinou vychází Začít spolu z amerického programu Head Start atp.).Pedagogická koncepce Marie Montessori
Pedagogická koncepce Marie Montessori
- Připravené prostředí „děti potřebují jiné prostředí než dospělí“ => utříděné/ zorganizované prostředí pro učení
- Dostupnost materiálů- samostatnost, nezávislost
- Respektování senzitivní fáze
- Pozorování
- Individuální přístup a čas
Daltonský plán
(Helena Parkhurstová)
- podpora aktivní práce dětí, centra aktivity
- samostatnost, zodpovědnost, individualizace, spolupráce
- penzum úkolů
- volba: pořadí, úkolu, tempa, místa,…,
- učitel v roli poradce atp.
John Dewey
- Učení na základě vlastní zkušenosti
- Aktivní učení, které vychází ze zájmu dětí
- Propojení učení s reálný životem, aplikace poznatků do života
- Princip kontinuity: každá nová zkušenost je ovlivněna zkušenostmi předchozími
- Hlavním úkolem školy je naučit jedince přizpůsobit se změnám
Osobnostně rozvíjející model C. Rogerse
- výuka zaměřená na žáka
- Důraz na rozvoj vlastního potenciálu dítěte
- Výchova a vzdělávání dítěte je založena na porozumění, bezpodmínečném přijetí dítěte, uznání a empatickém naslouchání – bezpečné prostředí
- Úcta k dítěti, respekt a důvěra
- Orientace na vnitřní aktivitu, tvořivé síly (myšlení), vlastní prožitky a zkušenosti
- Odpovědnost za vlastní učení
- Proces učení je stejně důležitý jako výsledek
- Učitel v roli průvodce na cestě poznávání
Poznatky o fungování mozku a procesech učení obsažených v dílech Piageta, Vygotského, Eriksona, Gardnera atp.
- Piagetova teorie kognitivního vývoje dítěte, celostní přístup
- Vygotsky- zóna nejbližšího vývoje, činnostní učení, sociální interakce
- Erikson- vývojová psychologie, 8 věků člověka (osm fází psychosociálního vývoje)
- Gardnerova teorie mnohačetných inteligencí
V oblasti spolupráce s rodinou vychází Začít spolu z amerického programu
- Zapojení rodin do výchovy a vzdělávání Program rané péče
- V USA -federální program pro podporu sociálně znevýhodněných dětí. Program pro výchovu a vzdělávání dětí v období předškolního a mladšího školního věku (Začít spolu/Step by Step ) zpracovala organizace Children´s Resources International (Washington D. C.) společně s týmem dalších odborníků a pod záštitou Střediska dětského rozvoje při Georgetownské univerzitě (přelom 80. a 90.let 20. století)