16 Led Hravá matematika
Termín realizace: 2024
Místo realizace: MŠ Špálova, zahrada školy
Počet účastníků: 52 dětí, rodiče a přátelé školy
Výše příspěvku: 26 000 Kč
Popis projektu:
U předškolních dětí, kde teprve probíhá rozvoj číselných představ a vztahů, je klíčové zachovávat zásadu, že objevovat má samo dítě. Z dosavadních zkušeností s předmatematickou výchovou podle principů Hejného metody je jisté, že to děti ohromně baví, mají bohatší početní představy a zkušenosti s číslem, rády experimentují a nebojí se řešit obtížné problémové úlohy. Asi nejcennější na celé této metodě je, že se u dětí objevuje vstřícný postoj k poznávání – hurá, jdeme objevovat.“ Předmatematická výchova na MŠ z dětí neudělá matematické génie, ale rozhodně je už v tomto věku lépe připraví na náročný proces školního vzdělávání. Umožní jim, aby v matematice rozvíjely univerzální schopnosti a dovednosti pro život, jako třídit a hodnotit informace, argumentovat, formulovat myšlenky a kriticky je posuzovat a ověřovat, spolupracovat ve skupině.
Vstup na základní školu je klíčový moment, který významně ovlivní vztah a motivaci ke vzdělávání nejen v matematice. Opíráme se přitom o poznatky polské psycholožky Edyty Gruszczyk-Kolczyńské, jež vytvořila propracovaný nástroj na měření matematické tvořivosti předškoláků a žáků prvního ročníku. Její výzkum realizovaný v Polsku zjistil, že v průběhu prvního roku školní docházky u většiny dětí dochází k výraznému poklesu tvořivosti. Ruku v ruce s tím klesá vztah dítěte k matematice a samostatnému myšlení, snižuje se i jeho intelektuální sebedůvěra. Proto na naší mateřské škole pracujeme podle metodiky pro mateřské školy, a troufám si říci, že s velmi dobrým výsledkem. Děti práce v jednotlivých prostředích zajímá, mají velkou motivaci díky pohádkám, obrázkům, manipulaci s předměty, které důvěrně znají z volných her, jako např. kostky, dřívka,apod. V rámci naplnění projektového cíle zamýšlíme nabízet dětem aktivity dle metody Hejného v průběhu celého dne v rámci jednotlivých tematických celků, nabídnout rodičům Rodičovské dílny, aby se i oni mohli seznámit s tím, jak s dětmi pracujeme a pochopili, že každodenní styk s matematikou nemusí být strašákem. Nejintenzivněji bude pracováno se skupinou dětí v povinném ročníku předškolního vzdělávání. Tyto děti mají speciální odpolední program na jedné třídě v rámci harmonogramu dne, kde vzniká časový prostor se této metodě intenzivněji věnovat.
Cíl projektu:
Nabízet dětem takové aktivity s matematickým obsahem, které by podporovaly rozvoj osobnosti, samostatné uvažování dětí, spolupráci, diskusi a argumentaci, a aby děti naučily pracovat s chybou.
Aktivity projektu:
Pomůcky pořízené v rámci projektu budou využívány každodenně při činnostech ve třídách školy i zahradě mateřské školy. Budou plynule zařazeny do třídních témat, budou využívány v rámci speciálních aktivit při přípravě předškoláků na vstup do základní školy. Pomůcky pomohou děti motivovat a jinak uvažovat o matematice jako takové.
4x za kalendářní rok bude nabídnuta aktivita pro rodiče s dětmi s aktivitami, které vycházejí z metodiky.