Třída Lvíčata

Třída Lvíčat je heterogenní  třída pro děti  se speciálními vzdělávacími potřebami a to od 3 do 7 let. Pracujeme dle zásad TEACCH programu (strukturalizace, vizualizace a individualizace výuky). Výuka probíhá za podpory Piktogramů (z reálných fotek), které děti provází celý den při každé činnosti.

Pro školní rok 2024/2025 se o děti starají:

_DSC9308

Mgr. Jana Šodková
učitelka na třídě Lvíčata

Liduška

Ludmila Heiduczková
učitelka na třídě Lvíčata

Lenka1

Lenka Polachová
asistent pedagoga na třídě Lvíčata

DENNÍ REŽIM VE TŘÍDĚ

 Naše třída se otvírá v 7.30 h.

Při příchodu do třídy si dítko převezme paní učitelka nebo paní asistentka, která mu pomůže se rozloučit s maminkou, tatínkem nebo s jiným rodinným příslušníkem. Loučení se zbytečně neprotahuje.

Poté se dítko pozdraví s paní učitelkou a s paní asistentkou, obrázek ruka = „placák.“ Poté si dá svou značku pod daný obrázek, jestli jde po obědě, nebo po spaní.

Do 8.30 h děti plní strukturované úkoly u pracovního stolu s paní učitelkou, ostatní děti si vždy hrají v herně nebo ve třídě, kde na ně dohlíží paní asistentka. Za každý splněný úkol si děti dávají smajlíka.

 V 8.30 h nám začíná ranní kruh.

Přivítání vybírá paní učitelka nebo některé z dětí. Na výběr je ze 4 kartiček: přivítání úsměvem, tanečkem, podáním ruky nebo palcem nahoru. Podle fotek si ukážeme a řekneme, kdo je a není přítomný ve třídě.  Poté si každé dítě přiřadí svou značku k fotce. Také si řekneme jaký je den a vyjmenujeme si všechny dny v týdnu podle piktogramů. Ranní kruh ukončíme básničkou s pohybem na roční období.

 V 8.45 h začíná pohybová chvilka. Nejdříve se zahřejeme, a to pohybovou aktivitou (rušná část). Poté si zacvičíme (průpravná část – většinou rozcvičky s různými pomůckami) a nakonec se vydýcháme a uvolníme celé tělo (relaxace). Po pohybové chvilce si jdeme všichni umýt ruce.

V 9.00 h nám paní kuchařky přinesou svačinku (pitný režim máme k dispozici celý den), kterou si děti servírují samy na tácek. Po svačině si děti odnesou tácky a hrnečky samy a umyjí si ruce.

Po svačině odcházíme do herny, kde probíhá tematický kruh. Sedneme si společně na podsedáky do kruhu a paní učitelka řekne podrobnosti o tématu, ukazuje demonstrační obrázky, ukazuje názorné ukázky nebo přehrává zvukové nahrávky. Poté si říkáme společně tematickou básničku z piktogramů nebo písničku, kterou doprovázíme rytmizací na bubínek nebo ozvučná dřívka.

Po tematickém kruhu se přesouváme do třídy ke stolečkům, kde začíná řízená činnost, zaměřená na tematické aktivity a individuální činnosti podle potřeb každého dítěte.

Děti jsou vedeny paní učitelkou, nebo paní asistentkou u dané aktivity. Paní učitelky a paní asistentka dětem dopomáhají u těchto činností. Veškeré pomůcky si poté děti uklízejí s pomocí paní učitelky a paní asistentky.

Pokud nám to počasí umožňuje, jdeme na zahradu MŠ nebo na procházku, kde se seznamujeme s okolním prostředím, procvičujeme orientaci v okolí a učíme se bezpečnosti nejen silničního provozu. Pobyt venku také závisí na znečištěném ovzduší v daný den nebo na počasí. Pokud je venku nepříznivé počasí probíhá náhradní program ve třídě (různé překážkové a smyslové dráhy, společenské hry, hry s padákem) nebo jdeme o patro výš, kde máme k dispozici horolezeckou stěnu.

Od října do dubna máme každý čtvrtek od 9:00 do 9:30 saunu, která je k dispozici v budově mateřské školy. Pokud mají rodiče zájem, je pro děti k dispozici inhalování.

Po sauně probíhají relaxační aktivity.

Okolo 11.15 h se chystáme na oběd.

Děti si umyjí ruce a prostírají si své místo u stolu. Nejprve si vezmou prostírání, kde je pomocí obrázků znázorněné nádobí a příbor a odnesou si ho ke stolečku na své místo. Poté si nachystají hluboký talíř, příbor a hrneček s pitím.

V 11.25 h nám paní kuchařky donesou oběd.

Děti si samy pod dohledem nebo s dopomocí dospělého nabírají polévku. Po polévce děti odnášejí talíře na servírovací stůl a na něm už je připravené hlavní jídlo, které si děti nabírají opět samy pod dohledem, nebo s dopomocí dospělého. Po obědě odnáší talíř, příbory a hrneček samy a jdou se umýt. Děti, které odcházejí po obědě, si sednou podle potřeby na lavičku, žíněnku nebo do křesílka a prohlížejí si knížky. Děti, které zůstávají odpočívat, si nachystají k postýlce židli na odložení věcí, poté se převlékají do pyžam. Jakmile jsou všechny děti v postýlkách připravené odpočívat, paní učitelka nebo paní asistentka začíná číst pohádku, aby se dětem dobře odpočívalo a dětem, které jdou po obědě, se zkrátila doba čekání na rodiče.

Vyzvedávání po obědě je od 12:15 do 13:00.

Od 14.00 h děti vstávají.

Převlékají se z pyžam, které si pověsí na věšák a odnášejí si je na určené místo. Peřiny si děti poskládají a s polštářem odnášejí do zadního prostoru, tomu určeném. Poté se děti nasvačí a do příchodu rodičů probíhají odpolední aktivity. Za pěkného počasí chodíme na zahradu mateřské školy.

Od 14:15 – odpolední svačina.

Rodiče mohou děti vyzvedávat od 14.30 do 15.00.

Paní učitelky a paní asistentka během celého dne děti podporují a motivují. Děti učíme samostatnosti, jak u činností, tak v sebeobsluze.

Virtuální prohlídka třídy Lvíčata:

Tento týden nás na třídě Lvíčata čekalo téma Masopust. Děti si vyrobily jitrnici, provlékaly koláče, korálky. Vyzkoušeli jsme si barevný pokus – i když nám nevyšel podle představ, děti z něho měly obrovskou radost 😊modelovaly z plastelíny, skládaly koláč a jitrnici z PET víček a...

I tento týden jsme se věnovali s dětmi zvířátkům v zimě. Děti lepily ptáčka fazolemi, v písku hledali jídlo pro zvířátka (žaludy, kaštany), sypaly ptáčkům zrní do krmítka, vyrobily ptačí zob, který pověsily pro ptáčky na zahradě MŠ (budeme pozorovat, zda si ptáčci pochutnali) 😊 Také jsme společnými...

Zimní počasí a zvířátka v zimě byla dvě témata, která nás provázela měsícem leden. S dětmi jsme si vyzkoušeli pokusy se sněhem a leden, tvořili, cvičili, rozvíjeli motoriku a smyslové vnímání a také jsme byli bobovat na školní zahradě.       ...

Zimní oblečení, to bylo další téma, které nás s dětmi čekalo. Děti přiřazovaly barvy, třídily zimní oblečení, zkusily si ho také pověsit, pracovaly s různým materiálem (bavlnou, vlnou, vatou, krepovým papírem), počítaly knoflíky, vyráběly sníh a také ho zkusily obarvit, prošly hmatovým chodníčkem, překážkovou dráhou...

Tento týden nás čekalo téma Tři králové. Děti měly plné ruce práce. Nejprve jsme přivítali mezi námi novou paní učitelku Janu 😊 Děti se seznámily s postavami Tří králů, vyrobily si koruny, vytvořily město Betlém pomocí šablony, hrály na hudební nástroje (rolničky, rumba koule, kytaru) písničku...

Další týden patřil tématu Ovoce na podzim, kdy jsme si vybrali jablko, kterému jsme se naplno věnovali. Děti dělaly z jablek křížaly, které také ochutnaly, stejně jako sladký štrúdl, který upekly z jablek, které přinesly do školky. Hledaly jablka po herně, modelovaly z plastelíny, vyskládaly...

Naším dalším tématem byly dary podzimu-kaštany, šišky, žaludy, šípky a ořechy. Nejprve jsme si s dětmi ukázali, jak vypadají. Plody děti roztřídily, vyzkoušely si je vzít a přenést pomocí kleští, vkládaly kaštany podle počtu puntíků, zazpívaly a zahrály na bubínek Běží liška k táboru a...

I když to venku některé dny nevypadalo jako podzimní počasí, přesto nás čekalo téma Barevný podzim – listy. Zaměřili jsme se opět na procvičování barev, přiřazování stínů, navlékání listů na provázek, zatloukání hřebíčků do korkové podložky, obtahování listů na tabuli křídou a spoustu dalších činností....

Po celé září probíhala na třídě Lvíčata adaptace dětí. Přivítali jsme do stávající party tři nové děti… Musíme říct, že se nám sešla opět parta dětí, která se vzájemně respektuje, poznává – každý si našel toho svého blízkého kamaráda. Děti si postupně osvojují pravidla třídy,...