Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání u předškolních dětí v Ostravě

Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání u předškolních dětí v Ostravě

 

V rámci projektu „Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání u předškolních dětí v Ostravě“, reg. č. CZ.03.02.01/00/22_029/0003870 priorita OPZ+ 2 „Sociální začleňování“ podpořeného finančními prostředky z ESF+ v rámci programu Operační program Zaměstnanost+ jsme partnerem Rodinného a komunitního centra Chaloupka z.s.

 

Partner s finančním příspěvkem provádí v rámci projektu tyto činnosti:

  • V rámci klíčové aktivity „2 Neformální předškolní centrum“ jsou partneři s finančním příspěvkem zapojeni prostřednictvím terénních pracovníků inkluze (zaměstnanci partnerů s finančním příspěvkem), kteří rodiny se závažnějšími problémy odkazují na terénního sociálního pracovníka (zaměstnanec příjemce, terénní pracovníci inkluze partnerských mateřských škol v kooperaci
    s terénním sociálním pracovníkem neformálního předškolního centra zajišťují plynulý přechod ohrožených dětí z neformálního do formálního vzdělávání.
  • V rámci klíčové aktivity „3 Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání u předškolních dětí v mateřských školách“ jsou partneři s finančním příspěvkem nositeli aktivity, kdy terénní pracovníci inkluze (zaměstnanci partnerů s finančním příspěvkem) pomáhají nastavit rutinu v docházení do mateřské školy, pomáhají ohroženým dětem s adaptačním procesem, ukazují rodičům, jak připravit dítě do mateřské školy, pomáhají aktivizovat rodiny, procvičují
    s dětmi dovednosti, učí děti řečovým, kognitivním, emocionálním a sociálním dovednostem, pomáhají rodinám s přípravou pomůcek do mateřské školy, pomáhají rodinám s formálními náležitostmi, prevenují nepravidelnou docházku ohrožených dětí do mateřských škol, intenzivně spolupracují s pedagogickými a nepedagogickými pracovníky, v případě potřeby spolupracují s terénním sociálním pracovníkem neformálního předškolního centra (zaměstnanec příjemce), který dle individuálních potřeb pomáhá rodině,
    v případě potřeby spolupracují s externisty – např. s pediatry, s OSPOD, s policií apod.
  • V rámci klíčové aktivity „4 Multidisciplinární spolupráce“ jsou kazuistiky terénních pracovníků inkluze (zaměstnanci partnerů s finančním příspěvkem) využity do „Metodiky multidisciplinární strategie v oblasti předškolního vzdělávání jako prevence předčasného odchodu ze vzdělávánNáklady na činnosti, jimiž se příjemce a partneři podílejí na projektu, jsou podrobně rozepsány v rozpočtu projektu, který je součástí přílohy č. 1 této smlouvy.

Datum zahájení realizace projektu:          1.12.2023

Datum ukončení realizace projektu:         30.9.202

Celkový finanční podíl partnera s finančním příspěvkem na projektu činí: 853. 644 Kč

Cíl projektu: je předcházet předčasným odchodům žáků ze vzdělávání prostřednictvím multidisciplinárního přístupu směřujícímu ke zvýšení školní úspěšnosti dětí ohrožených školním neúspěchem
a ke zvýšení jejich šancí na uplatnění se na trhu práce se specifickým důrazem na děti ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí v Ostravě.

V rámci klíčových aktivit projektu budou děti ze znevýhodněného prostředí a jejich rodiny systematicky motivovány ke školní přípravě s důrazem na vytvoření podmínek pro včasnou předškolní přípravu, včetně přípravy k nástupu do předškolního vzdělávání. Takové působení povede k prevenci školní neúspěšnosti, a tedy budoucího sociálního vyloučení a chudoby. Nastavením multidisciplinární spolupráce na místní úrovni dojde k účinné spolupráci rodiny se školou a dalšími podpůrnými institucemi a aktéry vzdělávání, a také k podpoře vzdělávání v komunitě. V projektu bude multidisciplinární spolupráce ověřována v praxi u celkem 4 mateřských škol, které se potýkají s problémy v oblasti motivace rodičů a dětí zejména ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí ke vzdělávání.

Přínos pro cílovou skupinu: přínosem je multidisciplinární spolupráce, díky které dojde k propojení aktérů ovlivňujících vzdělávání dětí ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání. Vznikne tak podpůrná síť, která ohrožené děti motivuje a podporuje v udržení se ve vzdělávání a do budoucna tak působí preventivně vůči jejich sociálnímu vyloučení a chudobě, přičemž se předpokládá lepší uplatnění na trhu práce. Součástí multidisciplinární spolupráce je kromě motivace dětí také podpora a motivace rodičů a zvyšování kompetencí aktérů vzdělávání dětí.

Výstupem projektu je metodika multidisciplinární spolupráce pro prevenci a řešení předčasných odchodů ze vzdělávání.

Zdůvodnění potřebnosti projektu: dle Plánu sociálního začleňování Ostrava 2022-2027 je podíl předčasných odchodů ze vzdělávání 7,57 %. Ze srovnání s krajskými i celostátními hodnotami vyplývá, že situace na poli sociálního vyloučení je v Ostravě závažnější ve všech sledovaných oblastech. Jako velmi nepříznivý se jeví zejména problém předčasného odchodu dětí ze vzdělávání, který postihuje přibližně dvojnásobný podíl dětí oproti situaci na krajské úrovni.

Dle Místního plánu inkluze v oblasti vzdělávání Statutárního města Ostravy pro období 2019-2022 vyplývá, že i přes enormní snahu škol podpořit žáky ohrožené školním neúspěchem jich řada odchází předčasně ze vzdělávacího systému. Klíčovým problémem je nedostatečná připravenost dětí ze sociálně vyloučeného prostředí na základní školu způsobenou zejména tím, že velké procento dětí z vyloučených lokalit nenavštěvuje mateřské školy. Rovněž kapacity předškolních klubů, které zřizují neziskové organizace, jsou nedostatečné. Ve školkách chybí odborné kapacity, které by zajišťovaly individuální práci se znevýhodněnými dětmi a metodická podpora pedagogům v oblasti inkluzivního vzdělávání.

Odborníci se shodují, že kvalitní předškolní příprava má zcela zásadní význam pro úspěch žáka ve vzdělávacím procesu i při následující volbě kariéry.

V rámci Ostravy působí celá řada aktérů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků ze sociálně vyloučeného prostředí. Ne vždy však spolu tito aktéři spolupracují. V rámci přípravy SPSZ a jednání pracovních skupin MAP se v mnoha ohledech projevila potřeba promyšlené koordinace všech aktérů vzdělávání. Jednou z rovin je spolupráce NNO a školských zařízení, kterou lze dosáhnout větší efektivity při podpoře žáka, ale i rovnoměrnějšího rozdělení zátěže mezi více škol. Další rovinou je alespoň částečné sladění východisek hlavních aktérů systému vzdělávání a některých lidsko-právních organizací. Dále je potřebná spolupráce při větším zapojování rodičů do práce škol. Podrobněji je třeba promyslet přechody dětí z předškolních klubů do mateřských škol.

Mezi navrhovaná řešení patří: Prevence školní neúspěšnosti žáků včetně posílení neformálního vzdělávání, zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti inkluzivního vzdělávání, vznik strategické partnerské sítě v oblasti inkluzivního vzdělávání

Dle Plánu sociálního začleňování Ostrava 2022-2027, problémem zůstává nízká motivace romských rodičů a jejich dětí ke vzdělání. Do problematiky rodin je třeba zapojit i školy. Podle respondentů by vztah mezi rodiči a školou mohlo posílit neformální setkávání učitelů a rodičů mimo školní výuku. Místní aktéři by také uvítali nové metody a techniky, jak s dětmi pracovat a posouvat je v rozvoji, případně z nich vychovat lídry komunity (Mapování v ORP Ostrava, 2021). Z ostravské koncepce rodinné politiky dále vyplývá, že rodinná politika ve městě by se měla zaměřit na dostupnost zařízení pro děti v předškolním věku (Koncepce rodinné politiky, 2018).

Naše mateřská škola jako partner má v rámci projektu za cíl:

KA3: Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání u předškolních dětí v mateřských školách

Kvalitní předškolní příprava má zcela zásadní význam pro úspěch žáka ve vzdělávacím procesu i při následující volbě kariéry a má zásadní vliv na budoucí vzdělávání, včetně prevence odchodu ze vzdělávání. Prostřednictvím terénního pracovníka inkluze pro jednotlivé mateřské školy se propojí mateřská škola s rodinou ohroženého a socioekonomicky znevýhodněného dítěte a také s dalšími aktéry vzdělávání (např. sociální pracovník obce, etoped, terapeut apod.). Díky intenzivní terénní práci dojde k navázání důvěry rodin ze znevýhodněného prostředí v instituce vzdělávání a dojde ke změně pohledu na vzdělávání ze zdroje ohrožení na zdroj podpory a růstu. Terénní pracovníci budou navštěvovat oblasti v dopadových vyloučených lokalitách jednotlivých partnerských škol. V těchto oblastech budou děti, které již navštěvují mateřskou školu, podporovány v pravidelné docházce a budou jim poskytovány materiály, které mohou využívat k předškolní přípravě. Děti, které zatím nenavštěvují mateřskou školu budou motivovány k docházce do neformálního předškolního centra. Nedílnou součástí je tedy samozřejmě práce s rodinou, jejich motivace a osvěta v oblasti vzdělávání, napojení na školu, zprostředkování a komunikace s dalšími aktéry vzdělávání. Terénní pracovníci inkluze jsou koordinováni hlavním terénním pracovníkem inkluze. Ten koordinuje rozložení v dopadových oblastech jednotlivých škol, dává prostor ke sdílení dobré praxe, organizuje společné akce pro ohrožené rodiče a děti, konzultuje a rozhoduje individuální situace rodin, přispívá ke zvyšování kompetencí pracovníků apod.

DÍKY AKTIVITĚ DOJDE K:

  • rozvoji dovedností malého dítěte, jeho socializaci
  • k motivaci a přijetí odpovědnosti rodičů za výchovu a vzdělání dítěte, k motivaci rodičů k předškolnímu vzdělávání, k práci s režimem pro dítě i pro rodiče, k odbourání předsudků mezi rodiči
  • individuální podpoře dětí a rodičů v motivaci k účasti a setrvání v předškolní přípravě (cílené poradenství a motivace rodičům ke zvládnutí přípravy dle individuálních potřeb v rodině)
  • zvyšování informovanosti rodičů o přínosech předškolního vzdělávání pro jejich děti a jejich aktivní zapojení do vzdělávání
  • podpoře komunikace mezi aktéry vzdělávání a rodinami
  • odbornému poradenství rodinám směřující ke snížení dopadu na rodiny při
  • individuálnímu řešení rizika předčasných odchodů jejich dětí ze vzdělávání participaci rodiny a dítěte na řešení problémů, propojení na stávající podpůrné systémy
  • mimoškolní podpoře dětí
  • aktivizaci vlastních sil rodiny při řešení a zvládání
  • situace spojené s rizikem předčasných odchodů ze vzdělávání

Odkaz na stránku Rodičovský klubík: https://www.ms-spalova.cz/skolka/rodicovsky-klub/rodicovsky-klubik/

 

KA4: Metodická práce v multidisciplinárním týmu

V rámci projektu bude pracovat multidisciplinární tým zaměřený na prevenci a řešení předčasných odchodů ze vzdělávání a na cílenou podporu dětí, žáků a jejich rodin. V rámci metodické práce dojde k propojení aktérů obcí, aktérů mateřských škol, aktérů neformálního vzdělávání a dílčích odborníků. Město poskytne podklady týkající se statistik o předškolních dětech v podporovaných lokalitách, zároveň informuje o problémech, se kterými se v jednotlivých obvodech potýkají v kontextu vzdělávání dětí do 6 let a poskytuje součinnost prostřednictvím sociálního pracovníka obce. Hlavní terénní pracovník v týmu poskytuje informace z terénu a vychází jak z vlastních zjištěných dat, tak i z dat jednotlivých terénních pracovníků partnerských škol. V týmu se pracuje na vytvoření komplexní strategie. Za odbornost a vhodnost navrhovaných strategií a sdílení relevantní dobré praxe je zodpovědný především garant odborné spolupráce. Odborný garant také navrhuje témata pro zvyšování kapacit pracovníků v oblasti vzdělávání v přímé práci se znevýhodněnými rodinami a dětmi. Do procesu tvorby metodického materiálu vstupují odborní specialisté, kteří v oblasti vzdělávání individuálně pracují s ohroženými dětmi a rodinami. Výstupem multidisciplinárního týmu je metodika multidisciplinární strategie v oblasti předškolního vzdělávání jako prevence předčasného odchodu ze vzdělávání. Dokument zpracovává metodik, který spolupracuje také s poskytovatelem MPSV. Součástí týmu je také evaluátor, který hodnotí jak proces, tak výstup a dopad na podporovanou cílovou skupinu.

DÍKY AKTIVITĚ DOJDE K:

  • činnosti multidisciplinárního týmu pro prevenci a řešení předčasných odchodů ze vzdělávání – koordinace a propojování rodin a aktérů z řad škol, pediatrů, dětských psychologů, sociálních pracovníků obcí, sociálních služeb (nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi), OSPOD, pedagogickopsychologických poraden apod.
  • podpoře oprávněného přenosu informací o vytvoření metodik pro činnosti multidisciplinárních týmů k prevenci a řešení předčasných odchodů ze vzdělávání
  • metodické a odborné podpoře a supervizi členů multidisciplinárních týmů
  • vytvoření strategie prevence odchodů ze vzdělávání pro konkrétní region
  • nastavení systému včasného detekování rizika předčasných odchodů ze vzdělávání
  • vyhledávání/identifikaci rodin s vyšším rizikem odchodu ze vzdělávání jejich dětí
  • odbornému poradenství zainteresovaným aktérům zaměřenému na identifikaci a redukci rizika předčasných odchodů ze vzdělávání s důrazem na multidisciplinární spolupráci
  • podpoře pozice koordinátora s cílem podpory při komunikaci a aktivní spolupráci škol, dětí, žáků a jejich rodin, zástupců obcí a dalších odborníků za účelem prevence a řešení obtížné
  • odbornému poradenství rodinám směřujícímu ke snížení dopadu na rodiny při řešení rizika předčasných odchodů jejich dětí ze vzdělávání