Putování za písmenky

Putování za písmenky

Termín realizace:                                                      2024

Místo realizace:                                                        MŠ Špálova, zahrada školy

Počet účastníků:                                                       52 dětí, rodiče a přátelé školy

Finanční příspěvek:                                                24 000 Kč

 

Popis projektu:

Naším projektem bychom se rády intenzivněji věnovaly rozvoji pregramotným dovednostem dětí předškolního věku, podnětným prostředím a formami práce stimulovaly rozvoj přirozeného vývoje gramotnosti dítěte a současně rozvíjely i jiné stránky osobnosti dítěte. Rády bychom doplnily centrum aktivit podporující tvořivou práci skupiny i jednotlivce: Knihy a písmena, ve kterém budeme dětem nabízet metody a formy práce podporující zájem o čtení a psaní. Děti zde budou mít možnost pracovat s: časopisy, písmeny, didaktickými pomůckami zaměřenými na tyto dovednosti – pracovní listy zaměřené na zrakovou percepci, puzzle, zrakové a paměťové hry. Dáme dětem prostor pro společné čtení, vytváření „vlastních knih tematicky vymezené, „psaní“ příběhů, malované čtení, využití metody pojmového mapování, tj. čtení podle obrázků z různých oblastí a činností. Jelikož je pro naši práci velmi důležitá spolupráce s rodinou, v rámci projektu budeme během roku zákonným zástupcům nabízet „čtenářské dílny“, na kterých je seznámíme s před čtenářskou přípravou, metodami práce s knihou i texty obecně – říkanky, básničky, pohádky, příběhy. Samozřejmě počítáme i se zapojením dětí ze speciální třídy, tam obsah práce s knihou a textem bude uzpůsobený komunikačním dovednostem a úrovni jednotlivých dětí, např. pohádky formou piktogramů a zalaminované pro více použití.

Cíl projektu:

  • řešit problémy na základě své bezprostřední zkušenosti; dítě postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje
  • při řešení myšlenkových i praktických problémů dítě využívá logických, matematických i empirických postupů
  • dítě vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení
  • dítě vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, při tvůrčích činnostech a v praktickém životě
  • dítě posoudí vlastní pokrok, kriticky zhodnotí výsledky svého učení, své práce

 

Aktivity projektu:

  • manipulační činnosti zdokonalující dovednosti v oblasti jemné motoriky
  • aktivity rozvíjející smyslové vnímání, postřeh, zrakovou percepci, koncentraci pozornosti
  • aktivity zaměřené na myšlenkové operace třídění, přiřazování, uspořádání, odhad, porovnávání apod.
  • činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické a logické, obrazné a pojmové)
  • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy, značky, symboly, obrazce)